lördag, maj 21, 2011

Självförtroende vs Självkänsla

Wikipedia sager foljande:

"Självförtroende är individens tilltro till sin förmåga att prestera. Det kan röra sig om arbete, skola eller sociala sammanhang."

"Självkänsla är egenskapen att uppleva sig själv som kompetent att klara av livets grundläggande utmaningar samt förtjänt av framgång och välmående."

Alltsa: "Självkänsla handlar om det vi är medan självförtroende handlar om prestationer och kompetenser."

Jag ar alltid haft ratt bra sjavkansla men daligt sjalvfortroende.

Jag tycker faktiskt att jag ar en bra manniska och duger som jag ar som person.


Daremot kan jag tycka att det jag gor aldrig ar tillrackligt bra. Vare sig det handlade om ett fel pa ett prov i skolan eller numera en training session eller utvardering som jag inte ar nojd med. Det bidrar ocksa till min scenskrack, radsla att andra inte tycker att jag ar duktig nog. Jag kan sitta hur lange som helst och finputsa ett Excel spreadsheet innan jag tycker att det duger att skicka till chefen.

HAR finns en bra sida som forklarar lite mer.

Manga av er som laser ar sakert precis tvartom. Bra sjalvfortroende men dalig sjalvkansla. Ar visst ratt vanligt.

Vet inte riktigt vart jag ville komma med det har inlagget, det skulle egentligen bara bli en inledning till att jag duger som jag ar, vare sig jag ar tillfixad och uppsminkad eller som nu nar jag sitter utan smink och i pyjamas. Jag ar helt OK anda, liksom.


Inga kommentarer: