tisdag, april 19, 2011

Konsten att läsa många böcker

Som ni som kanner mig sakert redan vet har jag alltid varit en laslus. Jag minns hur vi slapade hem tunga kassar med bocker fran biblioteket nar jag var barn... Det hjalpte kanske inte att jag kunde lasa sjalv nar jag var typ(hjalp mamma?)fyra-fem ar gammal?

Kollade just igenom mina gamla fotoalbum och det finns ett gang bilder pa mig nar jag laser, eller nar nagon laser for mig nar jag var jatteliten.(Rakade vara pappa pa bilderna, men jag minns det som att bada laste lika mycket, mamma var val fotograf):




Det har faktiskt hallit i sig sen dess, och jag snittar kanske ett par bocker i veckan, aven om det saklart gar i vagor. Och i och med att bocker ar sa billigt har, har jag och Neil samlat pa oss typ 400-500 bocker. Nagra medtagna hemifran och manga kopta har. Ganska bra jobbat med tanke pa att vi bara bott har i sju-atta ar. Och jag tror att majoriteten av bockerna ar mina.

Det jag forsoker saga ar att vi nog snart maste inforskaffa en riktig bokhylla, eller bli rika och flytta till ett hus med bibliotek. =)

Jag har liksom aldrig forstatt hur man inte kan tycka om att lasa. En helt ny varld att upptacka och massa nya manniskor att mota i varje bok. Bocker far mig att grata, skratta, dromma, le, bli arg, bli radd. Men mest av allt far dom mig att slappna av och ma bra.

Kanske jag skulle borja med ett veckans boktips eller nat?

Nu ska jag iaf krypa till sangs och lasa lite The Stonehenge Legacy, den tredje boken jag laser pa en vecka. Godnatt pa er!

(Och nej, man kan inte vara stylish jamt)



1 kommentar:

Mamma sa...

Se där. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det är så många kort där du läser eller läses för. Men det är ju rätt logiskt eftersom det som du säger) ofta var så. Du kunde bokstäver och läsa enkla ord när du var tre. Kan datera det eftersom jag minns att du demonstrerade detta när vi sommaren 86 hälsade på på ditt dagis efter att Petter var född. Läste böcker själv torde väl vara ungefär när du var 4,5. Flyttade ju till Ekorrvägen när du var 5,5 och då läste du då.